Adaptacija u dječjem vrtiću

  • Za većinu djece prvi dolazak u vrtić  predstavlja prvo odvajanje od roditelja, od sigurnosti poznatog prostora vlastitog doma, ustaljene organizacije dnevnih ritmova i navika.
  • Za većinu djece prvi dolazak u vrtić predstavlja prvu prilagodbu na nepoznati prostor, nepoznate ljude, nova pravila i novu organizaciju dnevnih ritmova i navika.
  • Prvi dolazak u vrtić također označava i početak šireg utjecaja okoline na razvoj djeteta.
  • Proces adaptacije sadrži niz prirodnih mehanizama prilagodbe na nove životne uvjete u odnosima roditelja, djeteta i okoline. Svaka prilagodba, tj. promjena u životu ljudskog bića označava pomicanje osobnih granica što izaziva određenu razinu stresa koji se manifestira kroz niz emocionalnih, tjelesnih i ponašajnih reakcija .
  • Odgovornost roditelja i vrtića je stvoriti što povoljnije uvjete prelaska iz jednog životnog okruženja djeteta u  novo prošireno životno okruženje djeteta, kako bi promjena što prije i pozitivnije bila prihvaćena od strane djeteta, obitelji i vrtića.
  • Kad bi htjeli najkraće opisati kako se osjeća dijete koje prvi puta dolazi u vrtić, vjerojatno bi bilo dovoljno reći da se osjeća samo, izgubljeno i bespomoćno.

 

Dobro je znati:

Vrijeme i način prilagodbe djeteta na vrtić ovisi o dobi djeteta, individualnim karakteristikama, stavovima roditelja, zdravstvenom stanju i obiteljskim prilikama. Za sve specifičnosti obiteljskog života ili djetetovog razvoja u kontekstu adaptacije konzultirate stručne suradnike u vrtiću.

 

Kako se pripremiti za polazak u vrtić?

  • Ukoliko ste u mogućnosti privikavajte dijete na svoje povremene odlaske, neka ostane kod bake ili kod neke druge poznate osobe na nekoliko sati, kako bi shvatilo da to što vi odlazite ne znači da se nećete vratiti.
  • Pripremajte dijete od kuće na vrtić: prošećite se uz vrtić, pogledajte djecu koja se tamo igraju, govorite o vrtiću sa veseljem i iščekivanjem - no to zaista i mislite. 
  • Pripremite se na situaciju da odgoj vašeg djeteta prepuštate u određenoj mjeri profesionalcima, tako da jedina osoba koja bude u stresu kod polaska u vrtić bude vaše dijete. Jer ako i vi prolazite teškoće pri razdvajanju od djeteta, tko će onda ostati pribran da pomogne djetetu u nošenju s  osjećajima straha, izgubljenosti i bespomoćnosti?
  • Dijete stvara osjećaj i sliku o vrtiću prvo iz stavova, osjećaja i ponašanja roditelja prema vrtiću, a tek zatim iz vlastitog iskustva. Ako postoje negativni osjećaji, stavovi ili ponašanja roditelja prema vrtiću ili budućem odgojitelju djeteta, dijete će prvo reflektirati iskustvo roditelja, a tek nakon toga će početi stvarati vlastite osjećaje, iskustva i ponašanja.
  • Zbog prethodno navedenog priprema roditelja na vrtić je jedan od ključnih aspekta adaptacijskog procesa kod djeteta.
  • Kako pripremiti dijete da mu se ideja o vrtiću svidi?

 

PRIPREMITE SEBE

Ako roditelj pristupa odlasku djeteta u vrtić smireno, s povjerenjem u dijete i odgojiteljicu, onda će i dijete izgraditi takav stav prema vrtiću.

PRIPREMITE DIJETE

Pričajte mu o vrtiću (o djeci, novim prijateljima, igri, druženju...). Povedite ga da vidi i upozna  unutarnji prostor vrtića. Dovodite dijete u park vrtića na igru. Prije polaska u vrtić priviknite dijete na raspored buđenja i hranjenja kakav će biti kada krene u vrtić. Nakon prvih informacija i doživljaja vrtića, pustite dijete da samo o tome razmišlja onoliko koliko mu odgovara. Neka daljnji razgovori o vrtiću budu djetetova inicijativa. Uvijek o vrtiću pričajte pozitivno i veselo.

 

KAKO olakšati prve dane u vrtiću:

  • Pokažite povjerenje u osobe koje će se u vrtiću brinuti za Vaše dijete.
  • Pri dolasku uspostavite s odgojiteljima toplu komunikaciju.
  • Boravite s djetetom u odgojnoj skupini tijekom prvog dana.
  • Aktivno se uključite u igru i aktivnosti u odgojnoj skupini tijekom prvih dana adaptacije.
  • Redovito dovodite dijete u vrtić.
  • Donesite predmet uz koju je dijete emocionalno vezano i uz koju se može umiriti.
  • Osobno dovedite dijete u vrtić.
  • Od djeteta se oprostite smireno, strpljivo, nježno, ali i odlučno
  • U prvim danima skratiti boravak djeteta u vrtiću (prvi dan sat,dva).
  • Definirajte mu, u terminima koje ono razumije, količinu vremena koju će provesti u vrtiću bez vas (npr. “idem u dućan po …”).
  • Naglasite mu potpunu sigurnost vašeg povratka (“kada kupim … vratit ću se u vrtić po tebe“).
  • Osvjestite mu odgajatelja kao osobu koja će se za to vrijeme brinuti o njemu (“teta će te čuvati dok se ja ne vratim”).
  • Pri povratku po dijete zadržavajte se kratko u sobi. ukoliko želite, s vašim se djetetom možete poigrati u hodniku.
  • Pokažite interes za djeteovu igru i prijatelje iz vrtića. razgovarajte s njime o doživljajima i osjećajima vezanim uz boravak u vrtiću.

 

ŠTO OTEŽAVA adapatacijski period:

  • Nesiguran, zaplakan roditelj.
  • Roditelj koji, ne oprostivši se od djeteta, doslovno pobjegne iz odgojne skupine
  • Roditelj koji od svog djeteta traži dopuštenje za odlazak (“Mogu li sada otići?”; “Reci mi kad mogu otići!” i sl.)
  • Roditelj koji se dugo zadržava na vratima sobe i/ili stalno viri kroz prozor i sl.       
  • NE DOVODITI bolesno dijete u vrić, početni stadij bolesti kod djeteta može potencirati negativne simptome adaptacije.
  • NE INZISTIRATI da dijete polaskom u jaslice/vrtić usvoji nova ''prihvatljiva'' ponašanja (ostavi dudu, bočicu, skine pelene, prekine s dojenjem i sl.)
  • Neredovito dovođenje djeteta u vrtić.

 

ZAŠTO?

Zato što djeca u svojim ponašanjima pokazuju tendenciju kopiranja osjećaja roditelja. Dijete koje osjeća roditeljevu nesigurnost i nepovjerenje i samo je nesigurno i nepovjerljivo.

POŠTUJTE DJETETOVE OSJEĆAJE!

Dijete spontano pokazuje svoje osjećaje (plače zato što je preplašeno, tužno, nesigurno), ima na njih pravo i dobro je da ih pokaže. Reakcije odraslih kao što su: “Nemoj plakati!», ljutnja, ismijavanje i sl., omalovažavaju djetetove osjećaje i uče ga da izražavanje emocija, naročito tuge, nije dobro.

 

BUDITE ISKRENI!

Privikavanje može biti otežano ukoliko, iz želje da olakša ili ubrza odvajanje, roditelj obeća djetetu da će doći po njega jako brzo, a to ne napravi. Dijete će neprestano očekivati roditelja i neće se moći opustiti.

 

RAZVOJ POVJERENJA PRI OSTANKU U VRTIĆU:

Svakodnevnim dolaskom u vrtić dijete će naučiti slijed radnji (dolazak u vrtić - odlazak roditelja - boravak u grupi - povratak roditelja i odlazak kući). Na toj osnovi dijete gradi povjerenje u roditelja, odnosno stječe sigurnost u roditelja koji će doći po njega i odvesti ga iz vrtića kući.

www.strukturnifondovi.hr                   Europski socijalni fond

 

Sadržaj teksta na Internet stranici isključiva je odgovornost Dječjeg vrtića Mali prijatelji.